STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY W SPRAWIE DOBY PRACOWNICZEJ
KIEROWCÓW Z 2 ZCERWCA 2008 R.
(GPP-302-4560-264/08/PE)
Zgodnie z art.
3 ustawy o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 92, poz. 879 ze zm.) jej przepisy
nie naruszają postanowień zawartych w rozporządzeniu (WE) Nr 561/2006 i umowie
AETR. Oznacza to w praktyce, że jeżeli rozporządzenie WE Nr 561/2006 lub umowa
AETR regulują określone kwestie prawne w sposób odmienny od ustawy o czasie
pracy kierowców, a przepisy rozporządzenia lub umowy stosuje się do takich
przejazdów, stosujemy reguły wynikające z rozporządzenia WE Nr 561/2006 lub
umowy AETR. Dzieje się tak również, gdy kierowca zatrudniony w ramach stosunku
pracy, do którego stosuje się rozporządzenie oraz umowę AETR, realizuje prawo
do nieprzerwanych odpoczynków dobowych i tygodniowych. Zastosowanie znajdzie w
takiej sytuacji art. 8 rozporządzenia WE Nr 561/2006 lub umowa AETR.
Odbieraniu
odpoczynków w sposób wspomniany w tej regulacji nie stoi na przeszkodzie
mechanizm doby pracowniczej wynikającej z art. 8 ustawy o czasie pracy
kierowców. Zgodnie z tym przepisem dla celów rozliczania czasu pracy i
ustalania wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych przez dobę należy
rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca
rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.
Zatem, gdy
kierowca pracownik, realizując prawo do nieprzerwanego odpoczynku, rozpocznie
dwukrotnie pracę przed i po odpoczynku w obrębie 24 kolejnych godzin,
poczynając od godziny, w której rozpoczyna pracę, oznacza to, że praca taka
może mieć charakter pracy w godzinach nadliczbowych (jeżeli wykonywana przez
pracownika praca przekroczy dobową normę czasu pracy lub przedłużony dobowy
wymiar czasu pracy). Powinna być ona rekompensowana zgodnie z zasadami
przewidzianymi w Kodeksie pracy. Praktyki takie są jednak prawidłowe, zważywszy
na brzmienie rozporządzania WE Nr 561/2006 i umowy AETR, które dopuszczają
kontynuowanie jazdy po odebraniu niezbędnych odpoczynków.